CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

30 July, 2009

Makanan ihiks..... jom makan BISMILLAH ...

Dah lama sangat teringin nak makan mee kari tapi selalunya bahan kureng so semalam ingat takpe laaa nak tunggu beli kerang bila plak nak wat mee karinya tengok dalam fridge ada daging soooooo
kita makan dulu..... aku rasa sedap mee kari aku
sebab laki dan anak aku makan sume tambah dan yg lebih menyayat hati bila nampak aku aku yg si FAIZ tu jilat pinggan dia!!!!! isk tanya dia takkan sampai jilat pinggan kot? dia kata sedap sangat isk isk isk SADISNYA anak aku ...... seperti biasa resepi mee kari sempoi aku....
Bahan bahannya :-
1. Mi - aku kena celur 2 bungkus baru cukup (kuat makan kan kan kan? itupun tak cukup)
2. Sayur sawi dan taugey- celur ketepikan
3. rempah kari ayam, kurma dan kas kas
4. air asam jawa - sikit
5. santan kelapa - tak tau banyak mana tapi aku beli singgit
6. bawang besar yg di mesin - dalam 4 sudu makan
7. cili kering mesin - dalam 2 sudu makan (oohh mesin ni maknanya yg di blend eh? aku ikut org utara nya cakap hahahahahahahha)
8. buah pelaga, kulit kayu manis, cengkih dan apa eh yg shape cam bintang tu ? isk lupa
9. daun kari
10. minyak masak dalam 5 sudu makan
11. daging, fish ball dan fish cake (kalau korang jumpa beli aaa kerang di rebus, kopek dan campakkan sekali)
12. cili besar/api - hiris nipis nipis - letak kicap masin, cuka dan namphla sikit- hiris bawang besar di gaul masuk
13. garam, gula, sos tiram dan namphla
14. bawang besar dan putih yg dihiris nipis

cara caranya..
1. tumis bawang dan cili sampai separuh masak dan masukkan air dalam satu cawan
2. masukkan rempah kari, kurma dan kas kas - sume dalam anggaran 2 sudu makan
3. kacau sampai pekat dan tambah air asam jawa- tumis sampai naik minyak
4. masukkan daging dan tambah air secawan lagi - biarkan hingga mendidih
5. masukkan santan dan kacau sampai dia agak agak masak
6. masukkan bahan no 13. diatas dan rasa sendiri laaaa ikut cita rasa masing masing
7. kacau dan masukkan fish ball dan fish cake dan tutup api

step 2
1. panaskan minyak dalam kuali yg lain
2. masukkan bahan no 8. dan 9. diatas goreng hingga naik bau
3. masukkan bawang besar dan putih yg dihiris nipis dan goreng hingga agak agak garing
4. tutup api dan tuangkan sume bahan tersebut diatas kedalam periuk yg masak kari tadi...

tadaaaaa maka siaplah mee kari ihiks....
ooo semalam cite ngan zura nak wat cucur tapi laki aku ambik pisang yg dah masak atas pokok maka kita layan cekodok pisang ihiks...
sori cekodok ku tak bulat bulat dan cantik cam umi buat..isk nak gi belajar aa wat cekodok bulat bulat ngan umi.....
pisang yg masak di atas pokok isk sibuknya kami sekeluarga sampai tak sempat nak tengok pisang ni masak hahahahahahahahaha sian jek kan?
hari tu hubby kebulur tengah malam - memula dia ajak gi jenjalan kat luar (time ni dah kul 1.30 am) yg ada pun 24 hours either kedai mamak, kfc or old town laaa takmo la plak pi sana jemu kata dia so suggest kat dia takpelah i masak lempeng utk u setelah masak kita tabur gula uuuu 2 keping gak dia makan lama giler tak wat lempeng!!!!! sedap la plak cekik tengah malam
seperti biasa kita interframe gambar aku hahahahahaha ini first pakai tudung ni... aku tak reti pakai sebenarnya ihiks (kesiannya saya) tapi aku hentam sahajalah... tudung ni hadiah aku menang hari tu masa wat essay
kata laki aku before aku kuar keje...napa muka u putih sangat? aku kata sebab i org beriman mmg laa muka nampak suci gitu ahahahahahahahahaha...dia takmo lepas tangan aku cis lama gak dia pegang sambil aku meronta ronta (adegan cite hindustan) hahahahahahaha sudahnya seperti biasa aku lambat lagi sampai ke tempat keje... hurmmmm bila laa aku nak sampai tempat keje awal dan jadi pekerja yg berdedikasi eh? dalam otak aku asik ingat nak benti keje gi jalan jalan travel luar negeri dan mende yg sewaktu dengannya...

My pride and joy

My pride and joy

nuffnang pls click

CHURP CHURP