CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

12 August, 2009

Lasagna.....

Setelah berkurun lamanya my whole family minta i buat LASAGNA maka semalam setelah bahan sume cukup (sort of laaaa bolehlah wat simple punya) maka saya ngan gembiranya masak mende alah ni sebab my hubby kata buat laaa before dia pergi oversea trip dia huhuhuhuhu...
so bahan bahan yg diperlukan....
for tomato sos
1. Sebotol sos prego for pasta - ikut suka nak yg mana
2. daging kisar - beli selalu sepapan ni jek - senang hidup aku takyah blend apa sume
3. bawang putih - 2 ulas - tumbuk sampai hancur
4. bawang besar - 1 biji - di potong dadu
5. cili api - 3 biji - potong halus halus
6. final ingredient ialah cendawan sepeket - ikut suka nak letak cendawan apa but my family suka cendawan tiram ni
7. garam sikit
8. a dash of pepper
9. a dash of five mix italiano herbs
10. finally olive oil laaaa
untuk sos cheese dia plak
1. butter dalam 3 sudu makan
2. tepung gandum - 1 sudu
3. 3 jenis cheese - ikut suka nak cheese apa
4. susu segar dalam 150 ml
5. 2 sudu makan white lasagna sos
okay goreng this 3 dulu - panaskan olive oil dan masukkan bawang besar/putih dan cili api
agak agak layu
masukkan daging kisar- biarkan sampai agak kering dan masukkan cendawan - biarkan sampai kering
then tuangkan sos prego tu sebotol - masukkan 5 herbs, pepper, garam dan didihkan dalam 10 minit - tutup api....
cheese sos ni... cairkan butter dan masukkan tepung (api sgt perlahan tedious sikit tapi nak sedap punya pasal) bila tepung dah agak kekuningan masukkan susu dan didihkan dia sambil kacau dan masukkan 3 jenis cheese tu dan bila cheese sume cair tutupkan api oppssss don't forget the white lasagna sauce hehehehehehehehe
cara susun... letak sos tomato dulu then lapiskan dengan pasta lasagna (pls beli yg instant punya kalau u beli yg biasa punya u kena rebus dulu - ikut instruction kat paket then baru susun) aku malas makanya aku beli yg instant jek hihihihihihihi
dah abis tu letak pulak sos cheese
letak pasta lagi hhehehehehehehe
pasta ni aku patah patah camni jek sempoi takyah susah susah sangat
susun begini
dah susun beginilah rupanya
bakar pada 160 'c for about 35 minit api bawah sahaja huhuhuhuhu (napa suasana gelap kat sini aku tak buka lampu belah dining area nih hahahahahahhaha katanya jimat letrik)
dah siap dan boleh di makan tadaaaaaaa.......sedap ko.... tak tipu
tengah malam after 3 stooges tido aku pun turunlah ingat nak supper ke mende lasagna ni this is what i discovered!!!!!! alahai tinggal ciput jek... i know fadz makan tambah 3x before dia pegi meeting dia at 9.30 but the 3 stooges makan brapa banyak sorang? huhuhuhuhuhuhu tak sampai hati nak makan tinggal kat depa laaaa utk bekfast (pandai pandai laaa korang agih sendiri) but this morning bila aku tengok VISION AKU NI DAH KOSONG, LICIN SELICIN LICINNYA huhuhuhu

3 doa saya sentiasa cun huuu:

hapPY zuRa~~

hui! berkurun da rasanye zura ckp nk buat lasagna ney kn.. buat nye tidak pun.. hehe.. nnti suatu hari akan ku cube juga.. ;)

kakak chantek, miss u! encik own bwk bb g opis hari2.. x dpt nk online.. uhuk2..

umiyumi

waa pandainya dia buat lasagna.. hoyee hoyeee.. hehehe nak cikit? tp dah abis lak yer.. aduss

lina

hahahahahaha si FAIZ rupanya korek sampai habis bawa gi sekolah siap kawan dia oder kata nak bayar berapa pun takpe sebab sedap chis adakah saya akan jadi penjual italian food yg berjaya? ihiks...

My pride and joy

My pride and joy

nuffnang pls click

CHURP CHURP