CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

21 May, 2010

Life's lesson for raising our children

Few people came up to me and asked me this CEPU EMAS question..... mcm mana u bela anak u eh? bagi pointers sikit... aiyo.... kenapa kah? sebab mereka jumpa anak anak aku in person kat rumah and outside and decided that my children are quite ok compared to theirs ...isk isk isk... i believe it's the way u treat them earlier on in their life.... camna nak explain eh? okeh simple jek sebenarnya....I AND EN FADZ never ever SPOILS our children....dari mereka lahir ... kami tak pernah ajar mereka mengunakan barang barang yg most parents rasa perlu utk membesarkan anak anak mereka seperti....
1. BUAIAN...anak aku just tido tergolek jek atas tilam ok gak sampai depa besar ni pun senang jek tido
2. WALKER ... apa ke benda...berjalan gak anak anak aku (tau kah korang sebenarnya memasukkan anak anak dalam walker boleh melemahkan otot kaki mereka? sila google sendiri mmg ada scientific research and proof)
3. STROLLER - anak aku sume di dukung ngan penuh kasih sayang sampailah mereka pandai berjalan huhuhuhu
4. PUTING or bantal busuk or patung ke hapa - apa mende laa nak susahkan diri sendiri kalau menda tu tertinggal ke hapa tak ke naya nak kena patah balik sebab u ajar anak u dependant pada satu satu mende yang tak sepatutnya u ajar in the first place

BUKAN aku dan hubby tak mampu nak beli menda tu sume (all our houses are paid for as juga our vehicles and what not dalam rumah sume beli cash takde hutang ...) tapi mmg kita set dalam mind takkan beli menda yang merepek and merapu begitu juga baju utk anak anak sume takde brand punya sebab bagi aku total waste of money becoz dia pakai sekejap jek ..come on sure kita time anak kecik monthly for sure asiklah beli baju kat anak anak kan? duit tu better off u simpan utk depa dalam FD for their future esok kalau depa besar and nak further study ke hapa boleh laaa korek duit tu....

MY CHILDREN dari umur mereka cecah 5 tahun aku dah train...
1. basuh pinggan and cawan sendiri - whatever u use u wash becoz mak dia punya favorite alasan ...RUMAH KITA TAKDE MAID
2. kalau pergi rumah org pun after u nak balik dah sila angkat segala pinggan mangkuk cawan ke sinki and basuh regardless apa org tu kata because itu nama dia ..BUDI BAHASA
3. kalau org datang no matter what dia punya alasan FIRST THING U GOTTA DO is buat air and jamu ngan whatever yg ada kat rumah - another BUDI BAHASA THINGY i tot my children
4. everytime i cook i panggil sume sekali and ajar this is how i do it what are the bahans and cara cara (so now even my 10 year old can cook!!!!)
5. kain baju - i provide depa punya own washing machine (tak campur with me and hubby) so dari u darjah satu sume u setel sendiri ..basuh, sidai, lipat or gosok
6. i never seems to ran out of LIST OF THINGS TO DO kalau anak anak cuti adalah depa punya chore kat rumah tuh hahahahahahha kalau dah buat apa yg mama bagi then u can tick off
7. latest u kena ada dalam rumah is by 7. if u arrived home 7.01 minit u duduk kat luar tu sampai kul 9 or 10 sebab aku tak suka anak aku duduk luar rumah time maghrib
8. my favorite mantra is....SELAGI KO TINGGAL AKU DAN PAPA KO YANG BELA, BAGI MAKAN PAKAI DAN SEKOLAHKAN kena sedar diri dan realise u masih lagi anak kami so u kena ikut kami punya rule and regulations and NOT THE OTHER WAY ROUND....

sekian terimakasih..oppsss mmg perangai anak anak ni mcm mcm tapi i believe kalau dari kecik u dah train dia utk ikut cakap u dan bukan u ikut cakap dia then INSYA'ALLAH depa grew up ok ...
eh lupa anak anak aku sume nak pi mana or even nak masuk tido mesti SALAM DAN CIUM TANGAN AKU DAN PAPA --mesti....

0 doa saya sentiasa cun huuu:

My pride and joy

My pride and joy

nuffnang pls click

CHURP CHURP