CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

06 October, 2010

Sambal jawa

Antara makan favorite aku kalau kenduri ada jumpa mende ni mmg aku hentam mende ni jek setau aku selalu akak angkat jawa aku tu dia masak ada letak santan but my mom tak berapa suka letak santan so aku pun ikut resepi dia laaaa bagi aku resepi my mom sgt sedap huhuhuhu i try to emulate dan kata my hubby aku berjaya dan sgt SETAP (itu yang penting nya pun kahkah kah )

Bahan bahan....

* rendam for abt 2 hours
suun dan fucuk (ikut suka banyak mana) aku selalu beli suun dan fucuk tu singgit singgit kih kih kih

* goreng
kentang - 2 biji potong ikut suka nak besar mana
tempe - 3 biji
tahu - 3 biji

lain lain
bawang besar 1 biji - potong dadu
bawang putih 2 biji - tumbuk halus
cili besar merah dan hijau - 2 biji dan hiris nipis
cili api - 7 biji hiris kecik kecik
udang - ikut suka byk mana aku guna dalam 20 ekor
garam, gula, kicap, cuka dan sos tiram

cara cara- goreng bawang besar, putih, cili semua sampai layu
masukkan suun dan fucuk kacau
masukkan kicap, garam, gula dan cuka rasakan masam manis sume
masukkan udang, tempe, tahu dan kentang
gaul rata dan masukkan dalam mulut atau di ratah begitu sahaja yum yum..hehehehehe



0 doa saya sentiasa cun huuu:

My pride and joy

My pride and joy

nuffnang pls click

CHURP CHURP