CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

19 March, 2012

Siapakah yang berjaya meneka?

Salam korang dapat ke teka apa kah benda ini?
 apakah bendanya ini? jika anda meneka caramel maka anda adalah...............drum rollssssssssssssssssss BETUL jeng jeng jeng ... buat apa ye dengan caramel ni?

tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..... kek sarang semut or gula hangus or whateverumightcallit hehhehhehehehehehe senang tau resepi dia aku sekali lalu baca terus hafal..... if berminat ... resepi dan cara di bawah yaaaa... senang nak buat dan tak laaa leceh pun dan yang penting menjadik dan sedap makan time panas panas ... 

CARAMEL

1 cawan gula
1 cawan air panas
2 sudu butter
cara; panaskan gula dalam periuk buat gula hangus sampai dia mendidih dan mengelegak lepas tu tuangkan air panas tu (hati hati sebab dia ada tendency to memercik!!!! caution caution caution) lepas tu kacau dia then letak butter tu kacau sampai dia sebati ketepikan biar dia sejuk.... meanwhile


Bahan lain;
1 cawan tepung 
1 cawan susu pekat manis
4 biji telur (since telur aku beli grade b agak kecik maka aku tambah jadi 5)
2 sudu teh sodium bikarbonat
ni aku tambah sendiri 1 sudu teh vanila esen hehehehehehehehe

soooooooooooooooo 
pukul telur sampai kembang.... tuangkan susu kedalam kacau lagi sampai sebati... masukkan sodium dan tepung perlahan lahan dan akhir sekali esen vanila.... kacau sampai betul betul sebati then tuangkan caramel sauce yang dah sejuk tu.... then tuang dalam bekas pembakar then.... perap dia for abt 3 to 4 hours... (aku tak sabar aku biarkan 3 jam exactly...byrite the more time u gave it the more lobang lobang tu but ... 3 jam pun lobang lobang dia pun cantik jugak hehehehehehehhe then bakar for abt 50 min to 1 hours depending on your oven at the temperature of 170"c heeeeeeeeeee insert laa pisau ke hapa (in my case aku guna chopstick stainless steel yang agak halus hujung dia untuk cek kalau dah tak lekat tu masaklah tu....) 




0 doa saya sentiasa cun huuu:

My pride and joy

My pride and joy

nuffnang pls click

CHURP CHURP